Meditazioni Originale > 1961-65 > LA SANTITÀ È FRUTTO DELLA GRAZIA DIVINA E DELLA COOPERAZIONE DELL’UOMO

LA SANTITÀ È FRUTTO DELLA GRAZIA DIVINA E DELLA COOPERAZIONE DELL’UOMO

MO20 [18-05-1965]

18 maggio 1965 Meditazione ai Religiosi e ai Novizi della Casa dell'Immacolata. Don Ottorino, sempre commentando il libro di p. Franzi, Esercizi mariani per sacerdoti, insegna, come ad imitazione della Madonna, dobbiamo trafficare nel giusto modo i doni di Dio con la preghiera, la direzione spirituale e la lotta all'amor proprio. Il testo originale è registrato e la sua durata è di 26’. "Il grado della vita spirituale - attenzione - é la risultante dell'opera della grazia e della cooperazione dell'uomo".

MO20,1 [18-05-1965]

1.Per esempio, se volessi vedere quanto santo é Dino, dovrei prima vedere, vediamo un po', non solo vedere al termometro quanta febbre galo? Mostrame il libretto de banca: quanti soldi gheto li? Dieci milioni! Ciò questo qua!... Matteo: otto milioni, pian pian. Do' milioni de più: no, pian pian! Quanti milioni gheto ricevudo in partenza ti: cinquanta! e te ghi nè diese! E ti, quanti ghe neto ricevudo? due, e te ghi nè sette! Questo l'è... capìo?... E' la risultante, il grado di santità é la risultante dei doni ricevuti e della collaborazione dell'uomo.
Noialtri semo abituà invece a misurare il grado di santità da quello che vedemo per fora. Ciò, ghemo tre libretti de banca: Vinicio, Matteo e Dino, i me capita in man tutti tre. Ecco, Zeno va là, Bepi, no, mettemo qua: varda ciò, varda, varda Zeno! Varda Dino: 50 milioni! Varda Matteo: 7 milioni. Varda Vinicio, poareto, el gà solo che dosentomila franchi, varda, varda Vinicio, solo 200 mila franchi. Dino, eh! el signor Dino... I và in Paradiso: "Dino: cinquanta milioni! Spetta chì! Desso i te portarà na caregheta e te te senti quà dentro la porta. Matteo: sette milioni, beh, aspetta va avanti chi, méttete li, adesso i te porterà 'na carega, 'na poltroncina... Vinicio: 200 mila lire! el gà ricevudo 50 franchi el gà traficà pulito: Berto, procura che i ghe porta la sedia a sdraio...". Figlioli miei, guardate che non si può giudicare con lo sguardo umano! Perché può capitare che quell'uomo là che xe in giro par la strada che ghe sbrissia anche qualche "porcheto", qualche volta, che dopo el se ròsega le man parché el lo gà dito, può darsi che avendo ricevuto meno, abbia sul suo libretto soltanto che 50 mila franchi, e che dopo col compare dinanzi al giudizio di Dio, el sia più grande de ti!... Sté attenti, sté attenti fioi, perché la grandezza é la risultante dei doni ricevuti da Dio e della cooperazione degli uomini.

MO20,2 [18-05-1965]

2.Ieri semo andà, partii che mancava 20 minuti a mezzogiorno, e semo andà a portarghe sù a Tresche Conca i pavimenti e el colore della casa. Dopo aver fatto il calcolo de essere sta col peso sulla 1100, no? semo rivà sui 3 quintali sà, de drìo sul sedile. Gò pensà: tre omini grassi, de 90 kili l'uno in sima, un pochettin de bagaglio che i gabbia come pesa, i ghe stà si, ecco. E allora infatti sémo andà su con Mariano, e semo 'ndà su pianeto, però, senza forzare la macchina, semò 'ndà là, gavemo scaricà; semo 'ndà a trovare i omini, e vignendo zò gavemo dito: beh! un aperitivo se lo ghemo merità. Andare e tornare no, rivemo a casa a magnare verso le due, se ghemo fermà a bere un aperitivo, li, zò dal Costo. Là ghe gera 3-4 persone, naturalmente se gà intavolà la discussion subito, sà, San Gaetano, case prefabbricate, de tutto ghe gera dentro: tusi, Crotone. Così... dopo xe vignù dentro altre persone, omini... La moglie del barista la gavea so fradelo qua orfano all'Istituto che el fasea el tipografo e... insomma, un'atmosfera proprio... E allora go tirà fora, in fondo, che femo lavorare quei che và preti perché i sappia, i conossa...
- "Sicuro", i dise i omeni. Vien dentro un altro...: - "Sicuro", el dise, "che i sappia un pochettin, perché sa, parlare con i operai, parlare con gli operai bisogna conoscere, el ga dito, la lingua dei operai un pochino, le difficoltà che i gà, le difficoltà che ghe xe...". E se gà scomissìa a entrare... e i omeni: "Sul serio! perché xe fassile dire ai operai, dire alla gente: fé i boni. Bisogna vedere un pò le difficoltà che i gà nel mondo del lavoro, nell'officina, coi paroni, con questo, con quello... e sà, entrare un pò nello spirito, savere compatire. Scusa, non se pol mia dirghe bianco quel che xe nero, ma ghe xe modo de dirlo, modo de fare che... xé giusto?". E digo: "Domani sà nel lavoro ghe xé i trionfi, te se...". E allora uno el salta fora,el gera un bon omo eh, un pò pien de spirito, el gaveva un deeto infassà, el dise: "Vero, reverendo, sti tusi vestii da prete che se cava la veste, che lavora eccetera, - el ga dito – quando che i ciapa na smartelà sul deo, disili amen, - el ga dito - disili amen, - el ga dito - perché sà - el ga dito - se giusto che i prova anca lori savere che gusto che xe, esser drio a lavorare e darse na smartelà sul deo - el gà dito - disili amen!". Ora, attenti figlioli, bisogna entrare un pochino in questa povera gente, bisogna domandarghe a Zeno: gheto dito amen solo? Cioè, entrare in questa povera gente, vedere un pochino questa povera gente che difficoltà che i trova par essere boni, quando... Una mamma sa alle volte, queste mamme, sa che dovrebbero essere sante tutte le mamme, ma qualcuna non é mica santa, qualcuna magari conduceva il ragazzo, qualche volta sentivo i ragazzi di là, che le mamme stesse li conducevano a diversi cinema proibiti!... "Me mamma, sà, quando che và a casa, la vol che vada ai cinema proibiti; me mamma no la vol che vada a Messa per stare in letto a dormire, me mamma la vol... sà...". Mah! te disi, a un toso.

MO20,3 [18-05-1965]

3.Sé sà fadiga esser boni co la mamma che me buttava xo dal letto: "Dai, Ottorino, dai che xé sonà el campanelo!" La zia Lussia pò: "Daì!", la scomissiava un'ora prima della Messa a dirme che gera ora de Messa, la se alzava come le galine no, la Messa gera alle 5 e mezza, ma alle 4 e mezza: "Xe sonà el Padre Nostro, dai! Dai che xé sonà el campanello! no, la xé l'Ave Maria!". Insomma la scomissiava un'ora prima. Eh, parlo quando che 'ndaseo a risponder Messa, gero bocia, piccolo, gera giorno de lavoro, miga festa, ala festa la gera un poco più tardi... Ma te capissi, quando che a casa te ghé vudo le nostre buone mamma, le nostre zie, insomma, le te gà jutà, le te gà dà una mano eccetera a vincere un pochino la natura che amava la pigrizia, no?
Eh, amici miei, pensa stì poveri fioi in certe fameie, dove che i gà vudo tutt'altro che aiuto, e dopo se gà trovà subito, appena che i xe stà un po' più grandetti in mezzo a una compagnia tutt'altro che buona, in mezzo a compagni che i li gà invità a far cose cattive, discorsi cattivi, a fare, non é vero, a leggere robe che non andava bene, a compagnarli a cinema cattivi; dopo i xe diventà grandi i xé 'ndà in officina eccetera, così!... Fioi, fioi, cosa gai ricevudo loro, queste creature! Se fa presto dire... e femo fadiga noialtri a esser boni, non sò voialtri, ma mi fasso fadiga a esser bon, va ben! A femo fadiga noialtri, con tutti gli aiuti che gavemo avudo, tutti gli aiuti che gavemo avudo, tutte le grazie ricevute, cosa podemo pretendere da 'ste povere creature! Perciò; ste' attenti prima de giudicare, sté attenti. Perché se qualche volta invesse de dire: amen, coi se batte el deo, vien fora qualcosa d'altro, bisogna vedere se dinanzi a Dio, qualche volta, pesa de più, materialmente, certo pesa de più, ma formalmente se pesa de più quell'amen, che i dise lori, o quello che disì voialtri, quando che ricevì un piccolo affronto, un piccolo dispiacere! Sté attenti perché non se sà mai quale "amen" pesa de più! Perché, quello volta famosa che i gà lavorà, uno gà lavorà 'na giornata intiera, quell'altro el gà lavorà un poche de ore solo, un'oretta sola, el gà ricevudo la stessa ricompensa!...

MO20,4 [18-05-1965]

4.Stemo attenti! Perciò, tegnì presente 'sta cosa quà: "il grado della vita spirituale, é la risultante...". E' da questo che nasse, e da qui che nasse l'umiltà, anche se domani... vidito Dino, nol pol mai dire: "Ma mi gò un libreto con xinquanta milioni...", varda quello el gà solo che 200 mila franchi; varda che l'altro là... Non ha mai, anche se vede effettivamente di avere un libretto con 50 milioni, anche se lo ha in mano, sà che quel libretto l'é suo del Paron, e chel deve renderghene conto: non me la cavo, mi interessa mi! anche se el gà 200mila franchi, el gà ricevudo poco... m'interessa a mi. Forse là, el paron l'é andà a prelevare parché el gavea de accontentare la fameia, e el gà tirà fora un pochi de schei! Mi so che gò questi qua, e mi sò che non go mia trafficà ben!... Perché: "Il grado della vita spirituale é la risultante dell'opera della Grazia e della cooperazione dell'uomo".
E quante volte noi costringiamo Dio ad una infinita pazienza, a continui ritorni e ripieghi, quante volte magari el mette e posto el bilancio, no? Vien qua, mettemo a posto el bilancio, dai, fasso un assegno extra, là; partemo da novo! Sa vardassimo, i ragionieri sà che ogni tanto se tira un segno, entrate e uscite, disavanzo di 2.724.000 lire... taia, dove i gheto missi? mah? i ghe jera non sò... Cassa, dài, saniamo il bilancio! Offerte, entrata straordinaria: 3.000.000! Parti ancora: te raccomando! Spetta, te do ancora el capitale... E in fondo alla settimana o in fondo al mese semo "sicut erat in precipizio"...

MO20,5 [18-05-1965]

5.Quante volte nella nostra vita el Signore gà sanà el bilancio: ogni confession! Vedemo un strissio ogni confession: el Signore che ga messo a posto con un assegno, e dopo el gà ricomincià da novo con un altro capitale, un aumento de grazia. Beh! che bravi amministratori ca semo no? che amministratori meravigliosi! Vedessimo Zeno che el gavesse un'amministrazione così che ogni settimana Grassetto gavesse dovudo metterghe un milion, du milioni:.. me manca un milion e 200 mila franchi! Poareto! Sior Nani, me son trovà che manca 5 milioni, no so dove! Beh, dai dai, 5 milioni, dai, 5 milioni! Gheto altro, stà tento!... Un'altra settimana: sior Nani, me mancaria, non so, manco sta' settimana 4 milioni e mezzo! Beh, dai dai, 4 milioni e mezzo!... El te gavaria tignù diese anni no xe vero, Zeno... cosa? (Don Zeno: "Sarìa rivà qua diese anni fa!"). Ora, ve rendio conto fioi, che noialtri, la nostra amministrazione della grazia la femo così con nostro Signore?
Vardé la vita, ciapé in man quella de don Luigi Furlato, che el gà el so sorrisetto: prové a tirar fora la sò cartella clinica là, de coso tira fora te sé, quei tochi de carta la de banca... tan, tan, tan... Tiré fora la mia, tiré fora la vostra, nessun pol ridere dei altri! E ve accorzerì che la vita xe così. E dopo magari esser superbi parché, parché a un dato momento, vero, la me va ben magari parché semo riuscii a insegnarghe a cantare a un oselo... Abile vero, abile! El gà imparà a cantare come Speggiorin, e allora: Abile! e allora el lo mette in sacrestia parché el canta e nol vol cantare! Volea mi che el cantasse... lo go portà in sacristia, vero, con Vinicio, insomma, el seguitava ciò, ciò, mi seguitava a dirghe: e canta no! El cigolava solo! Ghemo visto che mancava la luce e gavemo impissà anca la luce ma volivimo impisare anche un fuminante ma!... "E quante volte, quante volte noi costringiamo Dio ad una infinita pazienza, a continui ritorni e ripieghi! Dio vuol farci santi e noi siamo così inconsciamente volubili e capricciosi". Dio vuol farne capitalisti e noialtri ghemo i busi, e magnemo fora tutto! Ghemo un'amministrazione sbusa! Dio vuol riempirci di grazia e noialtri gavemo i busi sulla pignatta!...

MO20,6 [18-05-1965]

6."Consideriamo come Maria SS.ma corrispose invece alla Grazia, allo scopo di imparare quale deve essere la nostra collaborazione alla grazia, soprattutto per stimolarci a corrispondere. In essa infatti arriviamo alla più completa perfezione morale, frutto della Sua perfetta corrispondenza alla grazia. Iddio poté così realizzare in Lei perfettamente il Suo divino ideale".
Adesso qua ghe xe, se passa vero un po' in rassegna la Madonna: "Aspetto negativo della perfezione morale". Dunque, venialità ecc... e "Tota pulcra es Maria", ecc. Lotta per distruggere il peccato, lotta che dovarissimo fare noialtri; lotta contro le cause del peccato, contro il demonio e le passioni; e dopo ghe xé questa qua: "lotta contro le conseguenze del peccato". E dopo vien: "Aspetto positivo della perfezione, l'ostacolo maggiore alla perfezione é...". Ve lo digo dopo quale che l'é, adesso no ve lo digo mia! Prima de arrivare lì, femo un tantin de meditazione personale. Vardemo: la Madonna che ha ricevuto da Dio un assegno de miliardi. Ma, anche noi abbiamo ricevuto un assegno di grazia, e el Signore nol ne porta mia via la grazia, el ne aggiunge! Vardé che in tutta la vita nostra, el Signore no l'é mai vegnù a portarnela via, el gà sempre continuà a xontare... Beh!, butto dentro anca questo, va là. Vien casa Grassetto, vien casa con diexe milioni: ciò, Zeno, metti in cassa! Mai che el sia vegnù a torsene el Signore, mai, e gnanca la Signora, sempre vignù a portare, anche la Signora Maria, parlo della Signora Maria, no de quella signora là, tutti quanti xe sempre vignù a portarghene! Perciò dovarissimo avere in cassa tutto quello che el Signore ga portà, tutto quello che la Madonna ghe ga messo dentro, che tutti quanti ga messo dentro, dovarissmo averlo ancora là, in più dovarissimo avere i capitali, cioè, gli interessi, cioè quello che gavemo trafficà noialtri. Oltre che il capitale ricevuto, dovremmo avere tutto quello che abbiamo trafficato, cioè quello che noi, perché la santità é la derivante, dono di Dio e lavoro nostro, no? Tutti quei miliardi ricevuti, più il resto. Ora, tusi, vardando me stesso, dopo venticinque anni di sacerdozio... altro che avere quel che gò ricevudo dal Signore!... Te me vardi coi oci da bauco!... Ora, diamo un'occhiata un momentino: la Madonna ha tutto quello che ha ricevuto e ha trafficato. Potete pensare che la Madonna gà magnà fora qualcosa? Che la ghe gabbia dà per esempio de scondon a S. Elisabetta o a qualche altro, un pochettin, de scondon qualche assegno de la "partita" del Signore. No!... al massimo gli interessi o qualcosa, ma il capitale no la lo ga mia tocà. Ora guardiamo un pochino, dinanzi a Dio e dinanzi alla Madonna: la Madonna ha ricevuto, ha trafficato, io ho ricevuto e cosa ho fatto, com'è la mia vita? Se dovessi andare dinanzi al giudizio di Dio in questo momento, cosa me dirisselo il Signore?

MO20,7 [18-05-1965]

7.Per conoscere la santità di ognuno, per concludere la prima parte qui, non si guarda la cifra totale del capitale, ma si guarda la percentuale di resa: supponi, per venire al pratico, uno ha un milione e ricava un milione e 100 mila lire. Un altro ha 10 milioni e ricava 10 milioni e 800 mila lire. Uno ha reso il 10% no?, e quell'altro il 7% naturalmente il più santo xe quello che gà il 10% no? Perciò, no ste vardare i numeri grandi, ma quello, chissà quanto grande che l'è; chissà che santo che l'è perché... no sté vardare, vardé la resa.
Capito, maestro dei Novizi: mi son maestro dei novizi, mi son qua, mi son la: pian! Bisogna vardare la resa, vardare la resa finale. Bisogna vedere un po'... se te ragioni in sto modo qua no te ghe mia coraio andare in superbia! no te ghe mia coraio de aver tante arie! E allora, te se, no te vardi più: ma, Signore te ringrazio perché io non sono come... Te ghé tanta intelligenza, te ghe n'è poca, te te contenti de quella che il Signore te ga dà, no te invidi chi che ghi n'ha de più, e no te invidi chi che ghi n'ha de manco, te te accetti così, te passa la voia de aver "moche, de aver arie": mi devo render conto al Signore, xe quello, "qui judicat me, Dominus est". E questo per spiegare quello che vien di seguito qui, cioè che "l'ostacolo maggiore alla grazia é l'amor proprio, l'amor proprio! In quanto é anzitutto ricerca dei propri gusti, e quindi tende all'appagamento delle proprie inclinazioni. Cosa che si vince con la lotta contro le passioni che già é stata considerata. L'amor proprio é inoltre fiducia di se, attacco al proprio giudizio, rinchiudersi in se e pretendere di raggiungere la santità con le proprie forze".

MO20,8 [18-05-1965]

8.Consigliarse fioi! Non pretendere da soli: mi fasso, traffico...! Va a sentire da quel Ragioniere che el te spiega un pochettin. Và da quella ragioniera che può essere la Madonna, và un pochino dal tuo Padre Spirituale! Non fidarti da solo! Non pretendere di fare l'industriale da solo! Ci si consiglia!
Guardate, per esempio: quando si trattava di vendere le case, qua, ultimamente, semo andà a sentire da quello che fa le trombe là, uno sà co la licenza de far trombe, co le trombe de macchina. In pochi anni da perito elettrico el ga fatto furori, insomma, ve lo xa dito che el ga fatto più de mezzo miliardo de macchine; el macchina rio, poi capannoni ecc. "Mi soldi ghe n'ho al bisogno..." sà proprio uno che gà passion! Ve digo, fa un lavoro da matti, no gavì gnanca idea de come che l'é attrezzà. Come galo fatto? Vedemo un po': lù, della casa xelo sicuro? Mi non me ne intendo gnente... Si, xelo sicuro che la xe na casa... sà te vidi l'omo del commercio, sà; prima roba, vedemo un po': chi xe che può acquistare questa casa? Questa casa intanto la xe de villeggiatura: costa circa 4 milioni, pò acquistarla soltanto chi ga una casa in città de 10-12 milioni. Per prima roba, na persona vol farse la so casa in città: 10-12 milioni. Allora quello può torse el capriccio de aver la casa in montagna o al mare da 4 milioni. Per avere questo capriccio, avere una casa in città da 10-12 milioni, bisogna che questo gabbia un'en trata almanco de mezzo milione al mese, se nò, uno non può avere la casa in città da 10-12 milioni e là; non può mantenere, ecc. E allora, vedelo, purtroppo in Italia ghe ne xe pochi che ga el reddi to da mezzo milione al mese, perciò gli acquirenti de questa casa sarà pochi... Francia, sì, ma, Svizzera, ghe xe parecchie case... allora: Svizzera, el mercato svizzero. Ma allora parché non femo una casa de abitazione? che allora quella l'acquirente sa, siccome che i tende a aver la casa da 10-12 milioni chi che ga mezzo milion, invece l'operaio ecc., vien a aver la casa per 4-5 milioni, no? E allora, domandar consiglio a uno che fa trombe, te ghe trovà la stradetta per fare quello che fa case!... Nel campo spirituale xe la stessa roba, savìo! Domandare, domandare consiglio! Varda un san Francesco di Sales, l'é andà a Roma, el se gà incontrà con san Filippo Neri, e là, proprio le dò anime le se gà capio, se gà capio... E li, stò Francesco se gà aperto l'anima a Filippo Neri. Naturalmente i gera dù temperamenti diversi, no? Certo che san Francesco nol fasea mia quel che faséa san Filippo, no, se no i lo gavaria menà in manicomio... e gnanca san Filippo gà fatto el san Francesco, cossa vuto fare: temperamenti diversi! Però, due anime che servono il Signore, che amano il Signore, umili e grandi! E allora... si intendono e si capiscono! Figlioli miei, da soli non si può riuscire a farsi santi, neanche per sogno! Ecco la necessità di avere qualche amico, sà, col quale ci si capisca. Vedete qua, scusate, anche il vostro povero padre qua, vecchio ormai cadente, vidì che gò sercà de avere sempre questa amicizia un pochino, anche quando che ghe gera, se trova qualche anima che te vidi che la xe un'anima di Dio, ve ricordé de mons. Franchetto, ve digo Franchetto. Mons. Guido Franchetto, un'anima bella, vedì che andava spesso a trovarlo: cosa ghe ne diselo monsignor anca lù. Ghe gera p. Uccelli, ghe gera...

MO20,9 [18-05-1965]

9.Se trovi un'anima che te sé che la xe un'anima de Dio, che te senti l'odore de un'anima de Dio, te senti el bisogno de andar dirghe una parola, sentire, intenderse, scambiare una veduta, senti re un po'... Oltre al Padre Spirituale... Domani nella vita apostolica, trové qualche buon sacerdote, anche a Crotone i gà trovà un maestro dei novizi in un paese vicino lì, che sarà 60-70 km, par lori xe vicino, vero, e là i và ogni mese, ogni mese a fare el ritiro mensile, là, i và per le confession, la direzione Spirituale ecc., tutti insieme, i passa na mezza giornata insieme, o 'na giornata che sia, là insieme con sto buon sacerdote che el gà un novizio persin, vero... e lu poareto, no ghe par gnanca vero de aver na comunità così. El se scrive tutte le prediche e el ghe le lese. El lavorarà un mese per scriverle, ma l'è n'anima de Dio, un'anima de Dio. Ora, quando se trova nella vita qualche anima de sto genere qua, se và, se domanda. Avere qualche amico doman nella vita apostolica, no ve par mia? Mah, dise don Luigi, go trovà la maestrina dell'Asilo che la gà... no, lassa stare!... Gò trovà la Superiora dell'Asilo e sà, vò là a contarghela... Senti, pol darsi che domani san Francesco di Sales e la Chantal de qua e de là dell'altare, disea mons. Cola, no, elo de qua dell'altare e quell'altra de là e in mezzo 5-6 persone che fa da testimonio, e te cominci a parlarghe de Dio e ela la va in estasi e viceversa, la parla ela e te ve in estasi tì.
Figlioli, l'amor proprio è fiducia di sè, attacco al proprio giudizio... Magnaguagno, credere de farsi santi fasendo le corse campestri, no! Rinchiudersi in sè e pretendere di raggiungere la santità con le proprie forze, non c'è maggior ostacolo alla grazia... Ho finito!... "Tutto il lavoro di rinnegamento del male deve quindi diventare lotta contro l'amor proprio, per sbarazzare il campo e aprirlo alla grazia".

MO20,10 [18-05-1965]

10.Se vogliamo che la derivante grazia e nostra cooperazione sia una derivante buona, amici; lotta all'amor proprio, e semo pieni, strapieni e pienissimi, come abbiamo il sangue che circola per le vene, ghemo l'amor proprio, caro Matteo! Come respiriamo aria, per vivere ghemo l'amor proprio: ghe lo mettemo dentro dappertutto! sì, sì! Anche nel pranzo della prima Messa, anca là, anca là. Anche nei piccoli santini: anca là, anca là. Anche nel calice, nel camice, anca là. Ma varda, in tutte quelle cose, Don Venanzio, esamina un pochino tutte le robe che hai tu, e vedrai che trovi una sciantina de amor proprio. Se te vè in cortile là, quando che i xé drio i tusiti, che i xe drio a dare il colore rosso, te vidi che i gà rosso dappertutto: traversòn rosso, naso rosso, le man rosse. sé rosso dappertutto! Te vidi rosso, xe passà el rosso! Ecco, figlioli miei, semo rossi savio, tutti, cari, semo rossi tutti a vertice ab imis, e allora se volemo farse santi, lavemose con un po' de solvente! Andemo da Vinicio che ne dà un po' de solvente. Stavolta xe la Madonna che ne aiuterà nel mese de maggio a lottare! Ma ricordeve: lottemo, lottemo, ma un pochin de rosso de sto genere qua lo porteremo sempre, fin tre giorni dopo la morte! Amen!...
Cosa dirissi voialtri, ghemo da far da magnare in montagna, e Zeno fa da magnare, el speta che boia la pignatta e nol gà gnancora acceso el gas. Dopo mezz'ora: stà pignatta non boie, sta pignatta non boie, vardemo. Ma non te vidi, anima de Dio che non xé gnanca impissà el gas! Ah, sì. Ecco, saria come se qualcuno volesse pretendere de farse santo, trafficare la grazia e nol se mette a lottare contro l'amor proprio! Stessa roba! Andiamo!