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IL PENSIERO DELL’INCONTRO FINALE CON IL SIGNORE

MO98[26-10-1966]

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1.Se ve vien sonno durante la meditazione... facciamo l'esperimento... se non siamo capaci stamattina... domattina di fare una corsa in cortile prima di fare la meditazione. Se ancora non la riesce, vero, al posto de la meditazion un goto de vin... finché riuscimo a trovare...
Questa mattina, durante la Santa Messa, i nostri cari figlioli del noviziato hanno cantato, all'offertorio... Cosa gài cantà, che le parole le me ga fatto vegnere una distrazione? Le parole no le gavea davanti e le me ga impressionà. Come xele le parole? "Rammenta cristiano che un giono morrai...”. E dopo? Ma quando? Mi sono domandato: “Ghe credemo e camminemo alla luce de quella cassa da morto?”. Caro Severino che te sorridi... Guatemala... lo sèto che te podarissi morire magnà da...? Quelo el more de sicuro avelenà, dopo! Lo sèto che te podarissi arrivare là a Zacapa: "Oh, son 'rivà!", e presa una vile scatola de sardine, te podarisse morire avelenà. Come che xe capità a padre Chiozzo, mio carissimo prefetto in seminario, gèra prefetto mio, mi fasèa prima media, dunque nel ventisette: partìo Comboniano, sognava, el me ga mandà, co l'è sta in nave, me ga mandà una cartolina de saluti perfino, e co l'è rivà là, dopo aver mangiato una scatola de sardine l'è morto avvelenà, dopo pochi gioni, un mese gnanca dopo che el gera là. Figlioli miei... io credo che proprio uno degli inganni del demonio sia questo: come facevano quando immolavano i bambini al dio Moloch... là, uccidevano i bambini, e cosa facevano i sacerdoti? Perché la gente non sentisse le grida dei bambini, continuavano a battere i tamburi, bum bum bum bum bum bum, così non si sentiva e non si inteneriva, no? Credo che qualcosa di simile sta succedendo in questo momento. Il mondo, con le sue comodità, con le sue comodità, con la sua velocità, perché al giorno d'oggi non ti lascia il tempo di riflettere; una volta succedea che tutta la vita gera un po' la campagna, e lavori sussidiari; la luce elettrica non ghe gera, e mi so che co gera piccolo bisognava par forza adattarse a star lì, in casa, in stalla o da una parte o l'altra. Adesso, con la luce elettrica, te fe diventar notte te la fe diventar giorno... Noialtri semo ancora del tempo quando che no ghe gera la luce elettrica. Co no ghe gera la luce elettrica, chi xe che pretendeva de metterse a lavorare? 'Na tipografia! Le tipografie lavoravano col pedale: no i gaveva mia i motori, savìo! Qua a Vicenza, ghe gera Rumor che gaveva un po' di tipografia col coso... parché el gaveva el molin, cioè, co le sengie, co le sengie, co un po' de acqua, e allora, qualche guardia, parché se nò bisognava che uno parasse... Par fortuna che in tipografia gavivimo uno che parava, parché la "macchina piana", uno la parava così: pun-pun... El se fermava: “No fermarte perché se no te spacchi fora tutto! Avanti! Ancora uno sforzo!”. La prima macchinetta, la Platina, ghe ghemo messo el pedale... I torni: a pedale. I xe scomparsi in pochi anni... tutti i xe quelle robe lì. A me ricordo i torni, i torni da ferro a pedale... de quelle sudade, caro, de quelle sudade!

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2.Ora, figlioli miei, altri tempi; però allora ghe gera un po' più tempo per pensarghe sòra, ghe gera un po' più tempo; finìa la giornata gera finìa la giornata, e allora se se fermava, un pochino. Adesso, el mondo... xe comodo, ghe xe delle belle robe al mondo.
San Bernardo, so fradelo de San Bernardo el ghe ga dito a San Bernardo... Tusi, mi ve consigliaria, ciò, Moro, capo, Berto: no stè scrivere, perché vardè che se ve mettì a scrivere... praticamente se no sembra: scrivì e basta! Così no la xe meditazion! La meditazion la xe qualcosa che ga da andar dentro de ti: no le xe robe nove! Giusto? Se dopo la meditazion ve vien in mente un pensiero, buttèlo zo; ma qua me interessa ca se convertiemo, parché se no, a femo raccolta de robe... Dico male? Stè attenti! Per esempio, riguardo la morte, riguardo el pensiero dell'eternità, ciò, digo, vardando adesso el mondo, come che diseva San Bernardo, so fradèlo el ghe disèva... el ghe ga domandà, ve ricordè che el ga dito... voialtri in quel libro lì, almeno la maggioranza de voialtri, el ghe ga domandà San Bernardo a so fradelo: “Secondo ti, el ga dito, dime un po', el ga dito, un maestro dei novizi che carattere xe che el dovaria avere, quali sarissele le qualità?”. E lu el ga dito: “El maestro dei novizi dovaria essere uno svezzatore!”. “Uno svezzatore? Xele robe da dire?”, el ga dito. Sicuro, uno svezzatore! Savì cosa che vol dire svezzatore? Ecco: Daniele, sèto cosa che vol dire? Quando che te geri picinin, te ciuciavi el latte de la mamma, e la mamma te ga svezzà, la te ga deslattà. Ecco, ghìo capìo adesso? So che lo capìvi anca prima, ma adesso lo go spiegà mejo, no? Deslattà. E allora dise, in altre parole: “No, dise, di slattare un toseto disendo: caca! Oh, caca! Oh, gnente magnare quella roba là! No! Dàghe qualcosa che sia mejo, daghe qualcosa che sia mejo! Presentèghe no, presentèghe al bambino, no dirghe che el sucaro no l'è bon: presenteghe el miele e dighe che l'è pì dolze!”. “Ecco, perciò, el diseva el fradelo de San Bernardo, no sta dirghe che el mondo xe brutto, che certe robe xe brutte, eccetera; presenta calcossa de mejo, no?, calcossa de mejo”. Ora, non te posso dire che aver una Millecento o una fuoriserie o una bella Guzzi, sia: “Ohhh, robe del mondo!”. No! No! Che i omeni ga fatto, con l'intelligenza che ghe ga dà el Signore, usando delle robe che ghe ga dà el Signore! Xe giusto?

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3.Dovendo andare in aereo: “Ohh, ohh, che sacrificio andare in aereo!”. Come qua, don Luigi, che el ga paura, sarà sta sacrificio al primo colpetto, ma dopo el ga ciapà el gusto, ehh!
Anca Ulisse, quando che se trattava de vegnere a Vicenza... Savì, la prima volta che go fatto la proposta de vegner su a Vicenza in aereo, la macchina Millecento la gavèva lassà a Ciampino, no?, a Roma, e ghe go dito: “Senti, vien in aereo: se te vien fino a Vicenza in treno, e invesse te vien fin a Roma...”. Ulisse no gera presente, e allora i ghe n'ha parlà, i ghe n'ha parlà quei altri, dopo; mi gero andà ai servizi, ghe xe du gabinetti uno tacà l'altro, no?, e insima che xe el muro e se sente.. e lu solo, el xe andà al gabinetto e: "Mi, ca vada, el ga dito, mi ca vada in aereo? Ma quei i xe matti, el ga dito, i xe matti! Ghe xe una legge che dise: non tentare el Signore Dio tuo, el ga dito; questo xe tentare el Signore", el ga dito. Siccome che ghe xe un corridoio... "Xe un tentare el Signore, el ga dito, mettere in pericolo la vita senza bisogno, el ga dito, questo xe contro la legge di Dio". E zo zo, el sevitava a far prediche... Mi scoppiava da ridere, e go tasudo, go tasudo e go lassà che el vada via, e dopo... semo andà a mangiare: “Ah, go dito, penso che andare in aereo sia tentare el Signore”. "Ecco, xe quel che digo mi", el ga dito, “se xe senza bisogno!”. Dopo che lo go dito al vescovo, e el vescovo el lo ga tolto in giro, fasendo un pochetin de bagolo; e allora per punto d'onore: "E no, vegno anca mi!". “E no, ti te ve in treno, te ve in treno!”. "No, no! Vegno anca mi, vegno anca mi!", el ga dito. Co l'è sta in aereo, sentà vissin a mi, parché gera più bello, no, sentà vissin... sentà lì vissin, e là, i mette in moto el motore, brummm! El dise: "Quanto ghe vole che el se alza?". E gerimo za alzà, e siccome che gera scuro, no?, a gerimo za par aria: "Ecco, el se alza, se sente?". "Te vedarè che colpo, col se alza... ma non aver paura: l'è un colpetto solo...". Insomma, go fatto un pochettin de bagolo. E invesse a gerimo alti... “Ciò, prova a vardar fora!”. "Ahhh...", el vedeva le città illuminà... "Varda, varda!". Insomma, el se la godeva tutto. Co sèmo sta a qua Vicenza, el dise: "E pensare adesso de andar zo in treno. Quanto più bello sarìa andar zo in aereo! Pensare de andar zo in treno, el ga dito! Ciò, d'altra parte, in treno... orco, el ga dito, andarìa...”. “Andarissito?”. “Certo che andaria zo!", el ga dito. Al primo colpetto, te sè, uno che ghe ciàpa man...

MO98,4[26-10-1966]

4.Anche quando gerimo piccoli noialtri: "No te te vergogni mìa, disèa le nostre buone nonne, no?, no te te vergogni mìa, ti, 'na donna, andare in bicicletta; lassela stare, sbrinzolona che te sì, varda, vergognosa, 'na donna in bicicletta!". E quante che le ghe ne disèa, quando che qualche tosa gavea el corajo de montare in bicicletta! Dopo, i ga scominsià a sigare parché le donne le 'ndasèa in macchina... Adesso te vedi anca le suore, in macchina, suore in bicicletta, preti, frati...
Però, però, resta questo, fioi: che queste cose che Dio ne ga dà, e delle quali dovemo servirsene, però no le ga da prenderne in modo tale che no ghe sia qualcos'altro che ne domina; è qua l'errore grave, questo è l'errore del mondo, degli uomini del mondo che noialtri dovèmo correggere. Ma se sèmo ancora nell'errore noialtri, come fèmo a correggere gli altri? Non dovemo andar dire, vero, domani, andemo... in America: "Gnente, caro, se vuoi andare in Paradiso, vendi la macchina, vendi la bicicletta, vendi la moto, vendi il rasoio da barba, e tiente la barba longa, vendi el termo. (In America te poi anca vendarlo, ma... a meno che non la sia l'America del Nord!) Vendi qua, vendi là: un giaciglio, un crocifisso, una cassa da morto e ti metti dentro ogni sera: Requiem aeterna dona eis Domine!”. No, per carità! Soltanto vi devo dire che ci deve essere una luce che illumima tutta 'sta roba qua. Una luce. "Memorare Novissima tua!". Ricordarse dei nostri Novissimi, cari, ricordarse di Morte, Giudizio, Inferno, Paradiso! Tutto quello che gavemo qua in terra, dobbiamo servirsene; scusa, dovemo servirsene, per forza: el Signore ne lo ga dà, e ringraziamo il Signore che ci ha dato 'ste robe qua, no? Ma, ricordarsi che dobbiamo servirsene per arrivare là, per arrivare là! E il demonio, che è il demonio, ed essendo il demonio l'è un fiol d'un can, questo se pol dirghelo, no?, cerca di tutto che dimentichiamo quelle cose là, e che usiamo queste cose come dire: "Va là, abbiamo qui la nostra gioia, stemo qua, divertemose, non stè aver paura, non stè a pensarghe!".

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5.E allora, se te prendi una persona del mondo, prendi chiunque sia in questo mondo, e te ghe domandi: “Sìto convinto che te mori?”. “E ben, sì, ma no star pensare quelle robe là, dài, sì!”. “Ma sìto convinto che te mori? Sì! E sìto convinto che de là ghe xe la vita eterna?”. “Sì, ma no stemo a pensarghe, va là, che son giovane, che no go tempo de pensarghe sòra”. Non escludono che la morte sarà, parché se more, no? Non escludono neanche una vita eterna, però sono così incoscienti che camminano come se non ci fosse la morte e non ci fosse la vita eterna.
Ora, figlioli miei, state attenti che questo potrebbe essere anche l'errore nel quale caschiamo un pochino, parzialmente, noi. Ma, state attenti: sì, vi ricordate durante la guerra voi, quando che eravamo a Vicenza, si tentava magari, ogni tanto, da una parte o dall'altra, una decimazione? Supponemo che qua sia un gruppetto di una sessantina, beh, xe vignù fora che, xe successo che xe sta ammazzà un tedesco, e allora: “O dite chi è stato e puniamo quello, o se no decimazione”. E allora i te mette in fila: uno due tre quattro cinque... tac! Uno due tre... tac! Ogni diese uno, ogni sinque uno, eccetera eccetera. “O salta fuori chi è stato, o accusè chi xe sta, o senno copèmo 'sti diese qua!”. Capìo? Questo capitava. Ora, sentì, questa decimazione, cari, la ghe xe par tutti quanti che xe qua dentro. Se podarìa... Sulla fronte di ognuno di noi sta scritta l'ora. Può darsi che proprio per oggi sia stabilita la mia ora: “Te ghe compìo disdotto anni ancò? La to ora è finita”. Un colpo al cuore: paf! Guarda che queste robe qui continuano a capitare fuori nel mondo; noi siamo fuori un pochino dal mondo, ma potrebbero capitare, figlioli.

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6.Domandate al nostro caro Albino, per piacere: “Albino, quanti anni gala to zia?”. E la xe là che la xe drìo morire! Ben, insomma, trentadò-trentatre, a son ancora giovane: prima de arrivarghe! Mi invece la go passà, quella età lì!
Può capitare, caro Ugo, a te che non hai ancora trent'anni, può capitare a Roberto, può capitare al nostro caro Vinicio. Guardate che la morte capiterà a tutti. Non sappiamo l'ora, ma capiterà a tutti. Non bisogna mìa che scherzemo! Perché, vedìo, la luce della morte, ci spinge... Ieri mattina parlavamo... l'altra mattina, della mortificazione e ieri mattina della preghiera, ma la luce della morte ci dà la forza di mortificarci e di pregare, perché capiamo che tutto quello che "quod aeterno non est, nihil est"; eh, cari, quel che non xe eterno non vale niente, non vale niente! Se io so che devo morire, so che l'unica cosa che devo portar via è quel po' di bene che faccio. Guardate: supponiamo, don Luigi Furlato sta preparandosi per andare a Roma; è là fin tutta la sera che prepara valigie, prepara valigie, prepara valigie; e dentro nella valigia mette dentro, supponiamo che metta dentro anche un trapano, metta dentro, so io, una macchina tipografica, mette dentro un offset, e valigie, e valigie, e valigie: insomma, impiena la stanza de valigie. A un dato momento va monsignor Luna e dise: "Caro da la Madonna, cosa fèto caro?". “Preparo le valigie per andare a Roma”. "Ma sta attento, caro. No te poli portar via che una valiseta che pesa venti chili massimo!". Arriva.... “Adesso bisogna ca partiemo”. E allora cosa succede? Che dovendo star lì due-tre minuti, el finisse par dismentegarse a casa la macchinetta da barba, par dismentegarse a casa el saòn, dismentegarse el pettine: tutta la roba necessaria el se la dismentega a casa, perché el ga lavorà tutta la giornata a pareciar valise. Questa è la storia della maggioranza degli uomini. Che lavorano tutto il tempo della loro vita, tutto il tempo, per far questo per far quello, e non si preparano quella valiseta famosa, no?, che la xe l'unica che se pol portare in aereo che va verso l'eternità. La xe roba che fa impression a vederse. La gente, per esempio, fora nel mondo che magari la ga settanta ottanta e anche più anni, e i xe in mezzo agli affari, i xe in mezzo alle cose. Ma benedetto dal Signore! Tùli la corona in man, parècete quella valiseta là, che te ghe da andar via, sèto, caro. E cioè, ecco, me pare che no semo coerenti con quello ca disemo de credere.

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7.Aldo... chi xelo quel famoso bocia, piccolo? Guido de Fontgalland, quando che el ga sentìo che el doveva morire, el ga fatto... el se ga messo che nol voleva più studiare: ve ricordè, no? E allora i ghe ga tirà le recie... "Se go da morire!", el ga dito. Ecco sarìa sbaglià anca questo: "Mi non studio più, mi non fasso più ninte parché, tanto, a go da morire!". No! Fino all'ultimo istante ghemo da fare el nostro dovere, se no, a un dato momento, la Nilde no la fa più da magnare, e allora semo rovinà tutti quanti noialtri, e Toni nol va più a impiantar visèle e no podemo più bevare un goto de vin. Cosa succede? Ca semo rovinà, no?
Ecco, bisogna che ognuno, istante per istante compia il suo dovere. Par bona sorte che il Signore ne ga nascosto el giorno, se no gli ultimi otto giorni vorissimo far festa. Bisogna però, sì, che ognuno compia el so dovere, ma ricordatevi che ognuno pensi che arriverà l'istante in cui muore, e l'unica cosa che resterà quel po' de ben che el ga fato. Ora, sentite un momentino: supponiamo che oggi venisse la giornata della mia morte, io devo presentarmi dinanzi al giudizio di Dio. Cos'è che mi vale, figlioli miei, che mi abbiano dato la medaglia d'oro, medaglia d'argento, che abbiano detto delle belle parole all'indirizzo mio o che abbiano detto delle brutte parole a mio indirizzo? Quello che mi vale è quel po' di amore di Dio che mi ha condotto nella mia vita, che mi ha fatto affrontare certi sacrifici della croce per amore del Signore. Capite? È quel poco di dolore che ho avuto per cancellare i miei peccati! L'unica cosa che io devo avere è questa roba qui, figlioli miei: l'amore di Dio, il dispiacere dei peccati, quel po' di calore che mi ha accompagnato nella vita. Il resto vale niente, figlioli, vale niente! Figlioli miei, ma ci rendiamo conto che queste sono le verità eterne? Che queste cose dobbiamo predicare? Questo vuol dire quando diciamo: andiamo a salvare anime! Quando diciamo che vogliamo andare in America a salvare 'ste povere anime, vuol dire ricordare a queste creature che siamo creati per la vita eterna, e che devono camminare sopra la terra usando di tutte le cose che Dio ha messo sopra questa terra, curandole nel miglior modo possibile perché sono cose di Dio, ma ricordandosi che dobbiamo andare là. E verrà il giorno, molto presto, che il buon Dio dirà: "Alt! Redde rationem villicationis tuae. Rendimi conto del tuo lavoro, della tua giornata". E quella giornata ultima, sarà il riflesso, vero?, di tutta l'eternità: come sarò in quel giorno sarò per tutta l'eternità. E in quel giorno per me vi saranno due strade solo: o salvezza o rovina.

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8.Ma, figlioli miei, se pensassimo seriamente a queste cose, allora capite che avremmo... troveremmo la forza per fare un po' di penitenza e per pregare di più, e per pregare di più. Perché, ricordatevi, senza penitenza e senza preghiera non possiamo salvarci l'anima. E guardate, e qui vorrei insistere, che si può andare all'Inferno senza aver commesso peccati mortali contro la legge di Dio, facendo peccati di omissione.
Una mamma, per esempio, che non ha educato bene i suoi figlioli, una mamma. un papà che non ha fatto niente per educare i suoi figlioli cristianamente, senza aver fatto peccati contro la purezza, senza aver bestemmiato, e andando a Messa tutte le feste, può andare all'Inferno, capito?, può andare all'Inferno! Un sacerdote, un parroco, per esempio, un vescovo: noi guardiamo se c'è qualcuno... "Chissà se il Signore mi dà grazia di essere vescovo. Quando sarò, vero, chissà che possa essere vescovo". Benedetto dalla Madonna, no? Guardate che si può andare all'Inferno senza commettere peccati mortali, perché c'è questo peccato mortale: cioè non compiendo bene la nostra missione. E allora dise qualcuno: "Beh, fasso de manco de andare prete, che così almanco a me la cavo!". Non può essere quella volontà di Dio, magari? Qualcuno dise, fuori, nel mondo: "Ah, mi... no vojo avere responsabilità, no vojo avere responsabilità.". Ma se Dio te le ga dà, le responsabilità no te le pòi mìa cavartele. Se Dio ti ha creato per essere papà di famiglia, per educare quattro-cinque figlioli, non te pòi cavartela. El papà de Santa Teresina del Bambino Gesù non poteva dire: "No, io non accetto di essere papà!". Perché Dio aveva già prestabilito che nella Chiesa di Dio ci fosse una stella che si chiama Teresina e facesse luce a tante anime, e fosse di esempio e incitamente a tante anime; e il papà di Santa Teresina non poteva esimersi da questo; e non poteva esimersi da portare la croce di perdere la moglie e di rimanere solo, e di avere l'altra croce di andar finire, poareto, mezzo matto, no?, e di accettare. Amici miei, ognuno, ognuno deve assolutamente portare la sua croce, perché siamo qui sopra la terra.

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9.Guardate, vi ho detto del tale, mi pare di avervelo detto, alcuni giorni fa mi è capitato di parlare con una persona che ha detto, mi diceva così: "Guardi - dice - io ho tanto pregato, tanto pregato il Signore, prima del matrimonio, perché la mia strada è il matrimonio, ho tanto pregato il Signore che non mi dia una croce, perché so che... bisogna portare una croce, non c'è niente da fare; siamo qui e bisogna portarsela, è da sciocchi non voler portare la croce. Però, una croce penso che non sarei stato capace di portarla: quella di avere una moglie con la quale non andavo, non fossi andato d'accordo. Sa, avere una pena di non andar d'accordo, una pena de non essere capii... un tormento tremendo, e allora, prima del matrimonio, per un paio di anni, ogni sera disèa la corona, inzenocià vissin al letto, disèa la corona perché la Madonna la me deliberasse da questa croce, che la ottegnesse dal Signore de non avere questa... che la me mandasse qualunque altra croce, ma non avere 'sta croce. E adesso, xe più de vent'anni che son sposà, posso dire che xe vent'anni che digo la corona ogni sera per ringraziare la Madonna de non aver avudo 'sta croce, ma non posso mìa lamentarme delle altre croci perché quelle go possudo portarle senza sforzo. Ma el Signore me ga liberà da 'sta croce. Siccome ca vedo tanti me amici la ga, el ga dito, ecco, ringrazio proprio el Signore che me ga fatto 'sta grazia grande, 'sta grazia grande".
Vedìo, no se pol mìa, fioi, andar 'vanti cussì da ... piccoletti, senza pensare a queste cose.

MO98,10[26-10-1966]

10.E allora, ecco, ci mancano cinque minuti, io vorrei che ciascuno... No dormire adesso! Stè attenti, vorria che se mettessimo qua: la morte, fioi, la morte, ve fala mai un po' di impression? Cioè, in altre parole, semo abituati qualche volta a metterse in letto alla sera e dire: “Se dovessi morire questa sera? Se questa sera, io dovessi morire, questa notte dovessi svegliarmi dinanzi al giudizio di Dio? Avrei niente da cambiare, sarei contento della mia giornata, delle mie preghiere, ho pregato proprio come voleva il Signore? Il Signore può dirmi proprio, direbbe proprio di me Gesù: "Sì, varda, son tanto contento di te, della tua comunione, delle tue visite al Santissimo... ". Te podarìa dire che te sì proprio un bravo toso, no? Te ghe fatto meditazion, te ghe pregà, te si' sta fedele, ma ma ma... de mi!”. Fa paura pensarghe sòra! Provè mettarve in letto alla sera, prima de spegnere la luce, e dire: "Signore, se mi dovesse morire 'stanotte, dime un po', sarissito contento de mi, della mia giornata? Cosa me dirissito nell'incontro?".
Ecco, mi diria, fioi, vardè, 'ste robe qua bisogna pensarle, savìo. No se pol mìa 'ndar 'vanti alla leggera e non pensare. Perché el giorno che el vegnarà, e arriverà savìo. Quando mi me vardo indrìo, a vedo el me paese, che ghe gera tutte altre persone: le xe scomparse tutte, morte tutte, morte tutte... Vò in seminario qualche volta con la mente, e comincia: mons. Scalco, mons. Volpato, mons. Snichelotto, professor Bolfe, professor Fantin, mons. Zilio, diese-dodese-quindese persone, e zo zo: professor Filippini, e zo zo: scomparsi tutti! El seminario xe cambià completamente! Me fa impression 'sta roba qua, savìo. Vegnarà el momento che... alla Casa dell'Immacolata, qua: “Poro don Ottorino, don Aldo, don Guido”. I più giovani dirà: “Oh! Varda varda, quanti che n'è scomparsi!”. Fra un pochi de anni, quando che ve trovarì insieme: "Te ricordito? Varda, varda, Ulisse, Adessa, poareti, che i gera là... uno xe morto magnà dai pesci, quell'altro de qua, quell'altro de là! Varda, pareti! Quell'altro in un incidente d'auto, quell'altro in aereo, quell'altro... varda varda varda!”. Ecco mi go scominsià... Una volta, me ricordo, trovavo gusto a far così. Per pensare alla morte fasèa così: a li metteva in chiesa, mons. Rodolfi, a li metteva in chiesa... in coro nella cappella nostra qua. Scominsiava: mons. Rodolfi, mons. Roveran... e li metteva in chiesa; a un dato momento no i ghe stasèva più, no?, e me ga tocà fare due file dopo, e fare el giro, no? Tutti preti che conoscevo, morti: ultimamente anche mons. Franchetto, mons.... l'arciprete, mons. Adda, l'arciprete de Sandrigo, eccetera, tutta gente con la quale gavevo comunicazione... gente così. I xe partii, partito, partito, partito! A un dato momento ghe xe anche el "partito" nostro, el ga dito! Fin che la ghe capita gli altri... quando che la me capita a mi, par mi xe finio par sempre e sa son santo, ghe son par tutta l'eternità, e se son una figura porca, caro, "in saecula saeculorum, amen". Sa morissimo ancò, come sarissimo? 1 novembre 1966