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TEMI DI VITA COMUNITARIA

MO30 [31-10-1965]

31 ottobre 1965 Conferenza, la sera della domenica festa di Cristo Re, ai Religiosi e ai Novizi della Casa dell'Immacolata. Don Ottorino tratta in forma familiare alcuni temi di vita comunitaria e annuncia il primo viaggio esplorativo in America Latina. Il testo originale è registrato e la sua durata è di 31’.

MO30,1 [31-10-1965]

1.Mi dirìa, dinanzi alla lettera che scrivete, anche se é scritta a vostra mamma, anche se é scritta a vostra sorella o vostro fratello o chichessia, domandatevi, domandatevi: se questa lettera venisse stampata sulla "Voce dei Berici" sarei contento, con la mia firma?... Non state mai, vi dico in nome di Dio, scrivere una lettera, neanche alla persona più intima se non siete disposti che venga stampata sulla "Voce dei Berici". Avete capito? Mai, guardate, mai! Le vostre lettere devono essere sempre scritte, si, ma poi pesate in modo che possono essere... perché una lettera può essere persa, andar persa; la lettera può andar in mano a una persona che poi la mostra ad un'altra... Guardate, non state assolutamente mai far uscire dalle vostre mani una lettera se non vi sentite la forza di dire: beh, sa, la sé 'na roba riservata! Par mi se la xé stampà sulla "Voce dei Berici" no vol dir niente, xé vero; la xé roba riservata, roba intima fin che se vuole, però se anche i là stampasse non disonorerei per niente la mia persona.
E allora ecco, quindi direi, darei un consiglio: quando scrivete certe lettere un pochino così e siete un po’ in dubbio, avvicinate qualcuno e domandate consiglio. Guardate, ma questo ve lo dico non soltanto adesso, ma anche se avete xinquant'anni. Perché vedete, il mio modo di vedere le cose é uno. Guardate io ho scritto, proprio ieri una lettera a mons. vescovo l'ho scritta, dopo d'averla scritta, l'ho mostrata all'assistente Francesco; dopo d'averla mostrata all'assistente Francesco, l'ho mostrata a don Aldo; dopo d'averla mostrata a don Aldo, ho mandato don Piero a mostrarla a mons. Fanton, vero don Piero?, e dopo l'ho mandata! Sà, te capissi anca ti che posso veder sotto un punto di vista, no?; ma xé giusto che ghe sia altri che la leza un pochino.

MO30,2 [31-10-1965]

2.Trattava una questione che volevo, ho preso posizione, ho detto: "Eccellenza, no, mi dispiace per questo, questo e questo motivo", ho preso posizione. Ma potrei essere spinto dalla collera, spinto un po' da un momento di astio, magari esser spinto... oh, non é mica contro il vescovo, é contro gli industriali che se l'erano presa per la questione che volevo, che abbiamo comperato una macchina tipografica bicolore... di non fidarvi di voi stessi.
Guardate, ve lo dico col cuore, ma guardate potrei tirar fuori così, potrei tirar fuori dove che... poi la lettera lascia, lascia, non avete neanche idea, non avete neanche idea! Anche... é capitato per esempio ad Asiago, ve l'ho accennato mi pare, no, quella di don Luigi... "Orpo, me gero dismentegà!"... Ora, vardé che ghe xé alcuni che gà per natura questa: che quando che i gà dito, i gà scritto, no se discute no! Altri no lo gà per natura e allora quei bisogna che i fassa un atto de virtù, bisogna che i se aiuta.

MO30,3 [31-10-1965]

3.Mi, per esempio, per non dismentegarme bisogna che me... Ve lo gò dito anche ultimamente, no lo gò el dono de ricordarme perché dopo te sfugge, se accavalla le cose una drio l'altra e allora ricorro a sotterfugi, magari mettar 'na roba dentro ne la scarpa alla mattina per ricordarme; o metterla insima al colletto, dopo ghe metto el colletto, l'orologio e in mezzo ghe metto el bigliettin con la roba che gò da fare, e dopo quello me lo metto sul breviario e me lo fasso seguire in modo che quando che gò un'impegno l'è impegno, ghio capìo?
Digo: chi no gà tanta memoria bisogna che, bisogna che i se affida a stratagemmi per ricordarse.

MO30,4 [31-10-1965]

4.Ma quando che te ghe ricevudo un impegno, ecco, questo no se discute, questo bisogna farlo insomma, ecco! Parché sennò, a un dato momento, a no ghemo mia omini eh! Perché domani se ripercuote: i te ciama par n'ammalà, te ghe 'na predica da fare, te ghé da 'ndar fare un'ottavario i te dise: varda, fra quindexe giorni te ghe da far 'na predica el giorno tale all'ora tale, orco!, me son dismentegà. No se ammissibile che se se dismentega, parché no se ammissibile che il dottore che fa un 'operazione el se desmentega un toco de buela fora... o che el cava el cuore, el cava el cuore e el se desmentega: orco, me son desmentegà de metar dentro el cuore!...
Andemo al pratico, vi offro un caso solo parché gò un caso solo! Arriva ieri una telefonata, l'altro giorno una telefonata che xe morta, chi xe, la nonna, Azzolin?, o no?... la nonna de Azzolin xe morta la nonna de Azzolin. E, mi adesso no vui tirar fora nomi e cognomi, no tiro fora altri bagoli ecc., ecc., vien fora che ieri mattina ghe xe el funerale. E quando che a un dato momento, ora del funerale i telefona: "Viento a casa sì o no, allora!"... I se gaveva dismentegà dirghe a Azzolin che gera morta so nonna! Vardé che questo no xe ammissibile, questo xe un sbaglio de grammatica de quei là, un soggetto all'accusativo insomma... Ma xe capità questo, ma xe capità quell'altro. Ma scusa: more 'na persona, una persona de casa e te fe quella figura lì. El se gà dismentegà dirmelo. Porlo lu a casa sua dire: el se gà dismentegà dirmelo.

MO30,5 [31-10-1965]

5.Che figura fà tutta la Congregazion: ma che organizazion ghe xé? More 'na persona e i se dismentega a dirlo! Ma sé inconcepibile; ma gnanca se te xé vignù una paralisi apoplettica no te poi dismentegare 'sta roba qua! No xé, no xé concepibile, no ghe xé nessuna scusa che regga! Par conto mio, uno che fa quel fatto lì, xé squalificato, completamente squalificato! No vui gnanca savere chi che l'é, non so chi sia; ma digo 'ste robe qua xé inconcepibili!
Te si lì, te ghé el to telefono in man, te devi dirghe a don Ottorino per esempio: don Ottorino el varda, gà telefonà mons. vescovo, disendo se par piacere el pol doman de sera andar là. No te poi dismentegarte!

MO30,6 [31-10-1965]

6.Che scusa ghe porto mì? A gò telefonà - dixe el vescovo, no – la colpa xe mia parché gò messo un tanghero al telefono... ma xe colpa de... ma el se gà dismentegà! El vescovo dixe: ma scusa, che tanghero gheto, che stupido ghetto là al telefono; gheto messo 'na mummia o gheto messo un'omo?
Ecco, mi voria proprio che ve rendessi conto de 'sta roba qua, fioi: che quando si prende un incarico, fosse anche quello del telefono, fosse anche quello de spazzare la portineria, o qualunque incarico, anche quello de cambiare l'acqua santa, per esempio. Vien qua mons. Luna l'altro giorno, vien qua mons. Luna; vao in ciesa: mamma mia! ghe gera, se no ghe gera le rane poco ci mancava dove che gera l'acqua santa. Ciapo subito el primo ca trovo: fà un piassere va a cambiar l'acqua santa! Possibile, quei sacrestani là, che omeni xei? No i se accorse mia che l'acqua santa la xe indecente? No la giera indecente anca par i altri? Possibile che andando in ciesa no i gabia fatto un segno di croce? E se fasendo el segno di croce i ga visto l'acqua santa così, possibile che no i gabia dito: per carità, spetta, spetta per carità speta che sta cosa no va!! Ma se una mamma va dentro in casa e la vede che el gatto gà sporcà dentro de la porta, che la lassa sporco? el sporco dentro. Vedìo, bisogna che fé questa sensibilità, insomma. Quando ricoprite una carica, bisogna prenderla da uomini, da uomini! Perché noialtri abbiamo bisogno di uomini che vanno, prendono in mano una missione e vanno fino in fondo. Stop! C'è qualcuno che ha da obiettare qualche cosa?...

MO30,7 [31-10-1965]

7.Ve lo tiro fora perché, me dispiase che no ghe sia don Flavio perché el gà scominsià don Flavio a dire: desso che andemo a Roma se podaria fare qualcosa de padre Lombardi, se podaria fare, ghe xe l'Oasi; ghe xe 'na storia; ghe xe quell'altra... No, varda che noialtri, ricordemose ben, no semo nè de padre Lombardi, nè dei Focolarini: semo della Pia Società San Gaetano! Che dopo andemo fora a sorbire un po' de qua e un po' de là, xe na roba, ma non podemo noialtri schierarse come Congregazione in una corrente, quell'altra corrente, st'altra corrente; non so se ho reso el pensiero. Ecco, xe necessaria 'sta roba qua, perché a un dato momento deventemo infantili invesse che deventare omeni.

MO30,8 [31-10-1965]

8.Attenti a non fraintendere quel ca ve digo adesso: a un dato momento alcuni pol dire: beh, noialtri abbraccemo in pieno parché padre Lombardi dise così, parchè. anche quella delle prediche che disemo de padre Lombardi, le sentiamo, le assimiliamo, ma dopo no metterse a predicare: sà, perché padre Lombardi dise così; perché padre Lombardi dise colà; perché padre Lombardi dise così; parché... no, no, no!
Mi permetto de dirvi, vardé che noialtri dovemo avere il Vangelo e la nostra linea; neanche dire: perché la nostra spiritualità... no, Vangelo Vangelo, la sola spiritualità nostra xé il Vangelo; e perciò tacchemose li; dopo tireremo fora frasi de padre Lombardi, dei Focolarini, ecc., importa niente, ma ricordatevi che non dobbiamo mai appellarci a Movimenti particolari, perché noi dobbiamo inserirci dentro nella Chiesa. Parché se no, vardé che la Congregazion la vien sbattuta de qua de là secondo i Movimenti... Xe sbaglià?... Per esempio, porto un esempio, tanto perché xé giusto: voialtri gavì sentìo le prediche de padre Lombardi e si pienamente d'accordo tutti, no? Quel che xé lo spirito, ecc., di carità, ecc. Ora che no credì che... sa... fra noialtri parlemo sempre con la massima schiettezza. Padre Lombardi l'é un santo uomo, però l'impressione che gà vudo anca don Piero, che l'é un po' dittatore, no, un po' duce, un po' duce, così; l'impressione... ciò scusa ogni uomo gà le sue, no? Per questo suo modo di fare non piace a tanti! Mons. Luna co l'è vignù qua l'anno scorso, el disea: ma vé da padre Lombardi, el varda, el manda un gruppetto de chierici a fare un corso, ghe pago mi se 'l vole... "Quest'anno, el me ciapa da 'na parte: sà, dise, noialtri vescovi dell'America Latina semo stà molto e molto disgustati dell'ultimo corso che ghemo vudo là, el gà dito. Pensi che adesso padre Lombardi l'é stà molto disgustà de non essere invità al Concilio; el sperava de essere teologo del Concilio, essere anca lù dentro al Concilio e adesso insomma l'é un po'... avvelenato un pochino, ecc... Sicché noialtri vescovi dopo ca semo 'ndà a chiudere el Concilio, semo andà là a un Corso e semo vignù un po' disgustati". E ve digo de più: la Santa Sede, e ve digo, xe el Papa stesso che ha dato l'incarico al Superiore generale dei Gesuiti... ve digo tutto tanto che ve sveié fora, digo: ha dato l'incarico al Superiore generale dei Gesuiti di risolvere la questione di padre Lombardi per via del "Mondo Migliore"... Perché loro, i gà dito: padre Lombardi come predicatore ci caviamo il cappello, perché spirito, perché, ecc.; come organizzatore nel fare un passo più avanti, no, no l' xé el so posto! Gavivimo sempre dito così noialtri, sì o no? Alcuni anni fà no ghemo dito così? Come predicatore, padre Piantoni, alcuni anni fà, col gera la, el me ga, el xé vignù a confidarse da mi: cosa ghin dixelo, cosa no ghin dixelo? Gò dito: varda se ti te vui, padre Lombardi come predicatore semo pienamente d'accordo, ma se te pretendi de avere una organizzazione che dopo deve durare attraverso i secoli e fermarte li, no! E infatti dopo el me ga dà rasòn piena. Vedì, el se gà distaccà, el xe andà dal so padre Superiore generale a dirghe... E infatti stemo constatando questo.

MO30,9 [31-10-1965]

9.Ora, attenti adesso un momentino: adesso, supponiamo che noialtri fossimo tutto padre Lombardi, vedissimo solo che oro in padre Lombardi. Mi so che mons. Caliaro non vede bene il Movimento. So che... praticamente, te mettarissi che te si un colpo de qua e un colpo de là. e invece no, noialtri ghemo da passare dappertutto fioi! Questo ne taiaria le gambe, ne taiaria le gambe, eh, queli là i gà in mente... eh, eh... niente, tàsi!
Ti, scusa, tuli, fà come l'ape che va su tutti quanti i fiori dove che la ghin trova la porta via! Il nostro atteggiamento l'é proprio questo, là dove che ghin'é portemo via, portemo via co ghe xé del bene, par carità. Padre Lombardi xé un'anima bella, l'é proprio un'anima bella, el gà del... vedì che le prediche... el gà vudo un dono proprio speciale per le predicazioni, la semplicità, la chiarezza, le idee, ecc.; portemole via no?, imparemo a predicare come che el predica lu; imparemo a vivere quello che el predica lu, e le sentiremo, e le commentaremo, ma dopo no tirar fora: "padre Lombardi..." lassa stare. Te ve a sentire una predica in ciesa: é Cristo che battezza; é Cristo che predica; non l'è Paolo, non l'è Piero: é Cristo! Accettemo le parole di padre Lombardi, la sua predicazione come la parola del Cristo, no?, del Vangelo. Xé sbaglià? Sìo d'accordo su sta roba qua? Cosa dito don Piero? No, ve digo parché vardé che gò credù ben de dirvela 'sta roba qua, xe ben che non andé a tirar fora, in giro de qua e de là, ma qua in casa ve le digo proprio col cuore. Perché domani, e xe parché bisogna che me ricorda de dirghelo a don Flavio, ghe lo go za dito a don Flavio... no, pian ti te vé a Roma, non sta tirar fora padre Lombardi; non stà a tirar fora don, monsignor, don, padre Rotondi, non sta a tirar fora: sa, vorria cominciare subito con le Oasi. Lassa stare, comincia con l'Azione Cattolica con lo spirito delle Oasi, mia giusto? Comincia con le organizzazioni generali, vero, quelle generali, però con lo stesso spirito de padre Lombardi; con lo stesso spirito dei Focolarini; con lo stesso spirito delle Oasi. Te poi fare le stesse robe, se te vui, ma no stà mai ciamarghe Oasi; mai ciamarghe Focolarini: chiamale parrocchia, chiamale organizzazioni parrocchiali, e te fé quel che te vui, no? Te poi fare conferenze quante che te vui, te poi organizzare come che te vui e nessuno può dirti niente! Sio d'accordo su 'sta roba qua? Ora mi ve la digo per domani parché podemo attingere, perché Movimenti ghi nemo moltissimi: per esempio ghe xé el Movimento, me parlava mons. Luna, che el tira fora el Movimento degli ammalati de monsignor Novarese, el Movimento degli ammalati, bellissima cosa! Andemo, attingemo, sentiemo ma dopo ti te faré, coi tuoi ammalati della tua parrocchia, te faré un bel movimento dei ammalati che offra le sofferenze per la parrocchia! Xé sbaglià 'sto qua?...

MO30,10 [31-10-1965]

10.Gavea messo: veste talare, e dopo no me ricordo più quel che gavea scritto... sacerdotale...
Sté attenti: monsignor... ieri sera, no, ieri sera semo 'ndà a Monte Berico, i gavea preparà el caffé e no son gnanca 'ndà torlo lì, dopo la Messa, e là i Padri... "Oh, Eccellenza, dise un padre anziano: me raccomando voialtri vescovi, no sté mia a torne la veste, savìo, ca ne roviné; no sté a tormela che, par carità, mi vui morir co la me corona de fianco!". Per carità, senti cosa che el tira fora, el dise scherzando mons. Luna, cossa vorlo che sia, el gà dito, 'ndemo drio a tante storie, el gà dito, sàlo che belo che l'é, el gà dito, con un bel capeletto messo ben!... El gà fatto un pochettin de bagolo... Ora attenti: é certo che se non é oggi sarà domani, anche in Italia sarà tolta la veste... però, mons. Luna continuava a insistere: però el gà dito xe roba dolorosa questa, che tanti se la cava parché no i vole apparir prete. Infatti anche a Roma, el gà dito, se vede parecchi preti vestii in borghese con nessunissimo segno del sacerdozio, nessunissimo segno del sacerdozio.

MO30,11 [31-10-1965]

11.Ora, scuseme tanto, che domani se vada con la veste nera o cenare o che sò mi, ma ghe se un colletto, ghe xe un piccolo segno, anche in America del Nord ti te vedi tutti i preti vestii compagni: Domenicani, Francescani, no ghe xe nessunissima distinzione gnanca nei vestiti; i sacerdoti i xe vestii i gà la sò divisa, i sacerdoti così!
Ora, bellissimo per carità, ma quello che mi sul quale mi batto, xe non aver spissa noialtri a essere i primi. Vegnarà, sté sicuri che vegnarà anca la tonsura le xé 'na roba che no la regge più. Però adesso fin che la ghe xe farsela, no andare là senza tonsura, andare a Monte Berico a assistere el vescovo senza tonsura come ieri sera qualchedun... Adesso... Vien domani che la vien tolta, questo xe certissimo, col novo Codice verrà tolta la tonsura, digo, magari la vegnarà tolta anche dai Vescovi, pian pian la vegnarà tolta, però ecco mi vorria dir questo: non essere noialtri i primi. Ohh, lassa stare, la vien la vien, l'é come el Diaconato no, el vien el Diaconato, no sté aver paura... parché gavemo davanti a noialtri tanti che i grida così, parché? parché i vol star senza veste, la ghe pesa la veste, cioè la divisa da prete la ghe pesa. Oh, andiamo al concreto parché sa, voialtri vulì robe concrete nò robe astratte!... Noialtri semo andà a Roma, cioè in Terra Santa. In Terra Santa semo andà e gerimo 30 preti; gera messo che se pol andare co la veste, col clergyman, no?, oh ve digo subito ghe gera parecchi sacerdoti, gerimo in 33, parecchi sacerdoti vardé parecchi che certo la veste no i la ga mai messa su, e che no i gavea un segno da prete, un crocefisso, e i lo ga messo su co i xe ritornà a Roma da preti...

MO30,12 [31-10-1965]

12.Ghe gera un parroco di Verona quello el gavea una camisa fora, una camisa fora e maneghe fin a qua, pacifico e tranquillo sempre andà così e nessun gavaria dito in giro nel tempo che semo stà, nessun gavaria dito che l'è prete se non per qualche volta, qualche volta in sbaglio l'è vignù a dir Messa... el disea Messa senza nessuna veste, el se butava su un Camice par sòra e gera finio...
Don Nolli de cui ve gò parlà, no, quello l'è stà vestio in borghese co le maneghe fino a qua, maneghete... per parlare ciari. Ghe gera un certo don Mario... oh, don Mario, don Mario, don Mario! Ghe gera sinque-sie sgualdrine là... Mi, per esempio, in aereo, tanto par dirve un particolare, gerimo don Aldo e mi in due posti e ghe gera el terzo posto. E davanti a noialtri ghe gera tre signorine e, quel posto là el xé occupà, el ga dito, quello visin a mi, el xe occupà gà da vegnére don Mario. Insomma don Mario el gera davanti con 'naltra tosa e... don Mario... e l'è là con noialtri!... Oh, ghe gavivimo tignù el posto qua... A pranzo, se fasea quel che se volea no, se 'ndasea; ad Amman ghe gera i tavolini con 4-5 posti: lù e 4-5 signorine, da solo, vestii, disemo maneghe de camisa, nessunissimo segno da prete... un giovanotto, un giovanotto da 27-28 anni gnanca trenta... el gera là che el scherzava, el ridea... oh, oh, oh digo! Qualchedun magari... messo in pulman, me disea la sig.na Meneghini: galo visto anca lù quel tale?... mi gò "perso" tutto, la ga dito: tutto quanto el tempo de corriera che ghemo fatto da Nazareth, da Nazareth a Gerusalemme sempre stà lu e 'na signorina col brasso par sora le spalle... Prete!, digo: prete! A uno de questi preti, don Francesco Benetti che l'è prete, el ghe dava del ti a uno de questi: ciò, el dise, parché i gera compagni de scola da Verona, ciò senti, el gà dito: "Dime la verità: se ghe fusse un parrocchiano tuo qua, farisito così?". "Ah, no te scherzi mia no?", el ga dito... Se qua ghe fusse un solo to parrocchiano e che quello el gera serio, eh quello, solo che el gera vestio così, quello el gera serio, ve digo el gera serio quello lì, però el gera de verso el lago de Garda da quelle parti lì, e quello el gera serio solo che el stava vestio così... tratto là... starìssito così, el ga dito, se ghe fusse un parrocchiano tuo? Oh, no te scherzi mia no? Ora, fioi mi capisso un domani de andare così, ma che no se vergognemo de quel che semo! Perché noialtri nel mondo dobbiamo presentare il Cristo! Dobbiamo presentare al mondo il Cristo. Loro devono vedere subito che entra Cristo. Ora, se un bel giorno... se domani... in nome della Chiesa, in nome dei superiori, in nome di Dio, in nome della Chiesa! Come per esempio si fà in Francia che i manda gli operai, no? el se svolge fra gli operai. Domani c'è bisogno magari in una zona di vedere come ga fatto padre Galbiati, vedere una situazione, ecc.

MO30,13 [31-10-1965]

13.Te ghe disi a uno: ciò don Piero, fà un piacere va là, bisogna che te vai al tal posto per vedere come si può... allora te ve, te ve vestìo in borghese in modo tale che nessuno se accorga che te si prete; te ve, ma ti te sé che in quel momento ti si a posto con la Chiesa, parché ti te si a posto con Dio: parchè te si mandà apposta in quella situazione così, ma no che te vai ti per questo motivo.
E vardé che spessissimo capita adesso robe de 'sto genere qua... i xé più liberi, parché sa, perché sta male che i preti i vada al tal posto, che i preti i vada in quell'altro!... Per esempio gò sigà al bisogno parché... dove xelo Alberto: to fradei, miga par cattiveria, ma i xe stà ciapà dentro nell'ingranaggio, i xe andà a Bibione e da Bibione i xe andà a, dove xei andà, a Cortina? solo a Cortina col prof. Tisato e con altri preti. E quando che i xe rivà vissin, i se gà cavà la veste. Lori i xe sta un pochettin a disagio parché... parché sta male passar per Cortina, preti, sa, in mezzo a un ambiente mondano come che xe, passare preti così, tanti preti così sta male! Va ben, amico mio e i se gà cavà e i se gà messo sù la maia e i se n'dà avanti così. E quando che i xe stà, co i xe 'ndà alla seggiovia, la ghe gera un sacerdote del posto, un sacerdote, i gera tutti quanti vestii in borghese e nessun dava segno de prete, a un dato momento le signorine le gavea un po' paura, e allora cosa xe successo: xe successo che el prof. Tisato, vestio in borghese e nessun savea che el gera prete: eh, no sté aver paura ve là, che caso mai ghe xé el prete, el ne dà l'assoluzione qua se caschemo!... Xe sbaglià? mia per cattiveria, i ciapa dentro, i ciapa dentro nell'ingranaggio! Se l'é un ambiente dove el prete nol stà bene, il prete nol stà bene neanche vestio in borghese, se no ghe xé motivi de apostolato che lo porta in quelle condizioni là. Per conto mio, vardé che la xé così, e vardé che oggi ghe xe questo pericolo enorme qua; così mia per cattiveria, i lo fa innocentemente, innocentemente.

MO30,14 [31-10-1965]

14.Mi gò visto in Terra Santa, nei luoghi di Gesù questi giovanotti, questi... che i lo fa innocentemente, santamente par carità, ma per conto mio vardé che non si può approvare 'sta roba qua. Sio d'accordo?... Don Erasmo sito d'accordo?... cosa ve pare? No, disì da boni fradei... vardé, pol darsi che gabbia la mentalità del secolo scorso, ma vardé che per conto mio non se pò transigere...

MO30,15 [31-10-1965]

15.Cossa dito, Girolamo?... Otto e tre-quarti, alle otto e tre-quarti.
Il nostro reverendo maestro dei Novizi diceva, lu faseva 'sta proposta qua: di far l'"Impegno di Vita" prima di cena e l'ora di Adorazione, aver esposto il Santissimo, una volta alla settimana farla insieme l'Adorazione, e le altre settimane esporre il Santis simo per i grandi alle otto e tre-quarti e lasciarlo esposto fino alle diese. (Don Luigi: una volta al mese, farla insieme). Una volta al mese farla insieme si, e esporlo le altre volte dalle otto e tre-quarti fino alle diese, e ogn'uno và a che ora che el vole, el va par conto suo a che ora che el vole, dimodoché el và magari mezz'ora e dopo un'altra mezz'ora, o se nò se la xe massa pesante, el se fa la so ora per conto suo, el fa le sò pratiche, el so rosario, el dise le so preghiere; preferite farla così?...

MO30,16 [31-10-1965]

16.Non so se vorrà dirvelo o non dirvelo, se nol ve lo dise tasì sempre, ve pare? Ma la proposta sua xe questa, el ga dito: gavevimo xà combinà de andare via, là in febbraio con don Aldo, là in Guatemala, e andare per la via, dunque, Caracas e dopo li ciapàre l'aereo per Panama e andar finire a Guatemala. E li vedere un po'... E lu el gà dito: non sté a preoccuparve par el viaggio parché se troverà chi che ve paga el viaggio!
La proposta che mi ve faria la xe questa, el dise: go xa messo fora la voce che divido Zacapa in due parrocchie: attualmente la xe una parrocchia sola, la cattedrale, e voria dividere in due parrocchie. Adesso ghe xe facilmente scoperta la cattedrale anche ghe xe... ma sà, nella cattedrale gavaria caro che ghe fusse i preti diocesani, che dopo no i diga ca no vojo darghela a luri; siccome che el gà tre preti diocesani... ma el dise, se per caso luri i rinuncia... allora ve daria anca la cattedrale in mano. Ma l'ideale xe che la cattedrale bisogna che ve la daga provvisoriamente, parché, cioè darghe la cattedrale in man de 'na famiglia religiosa... el Vescovo bisogna che el fassa de tutto par darghela ai preti diocesani.

MO30,17 [31-10-1965]

17.Invese a voialtri, dividemo la città in due; complessivamente i xe 55 mila abitanti con tutta la parte fora, no; allora a voialtri ve dago una parte in città e una parte dopo de tutte quante le periferie che xe lontane, sicché ghe xe anche vita proprio missionaria vera e propria; parché sa, ve ricordé me pare, no so quanti chilometri che el gà dito, parché distante ghe xe i villaggi a destra e sinistra; così i gavaria el vantaggio de essere vicini al centro, de esser li, de esser liberi avendo la loro parrocchia libera, e de aver la possibilità anche di lanciarsi così.
Questo xe l'ideale parché così se fa un pò quel che volemo, e nello stesso tempo sémo li vicini e... me par che sia l'ideale... No digo questo parché se ga el vantaggio de essere vicini, de avere un po'... e nello stesso tempo di avere la libertà nella nostra Casa, di un posto così!... El gà dito che adesso el prepara chiesa, el prepara chiesa, canonica e tutto quanto... La partenza... no gò gnancora parlà con don Aldo, gavemo ancora de trattare la partenza, ma savì la mia supposizione probabilmente la saria entro l'anno venturo, eh!... Vui fare el concorso fra i vari insegnanti de spagnolo par insegnarme el spagnolo...

MO30,18 [31-10-1965]

18.El fà una vita de sacrifici, dura perché la xe dura, però nonostante questo lù el sente el bisogno di sacrificarsi, di far penitenza per le anime. Questo é il segno più bello, più chiaro di una vocazione! Quando uno ha capito che le anime si salvano col sacrificio, e bisogna fare sacrifici per le anime, mettìlo nel fogo, quello nol brusa! No sté aver paura che quello... no ste aver paura, mandélo dove ca vulì, el ga dito, quello si sicuri che el Signore lo salva, e lù salvarà anime!
Ora, mi vorria ca rivassimo a questo punto qua: la proposta, el tema che voleo trattare, adesso xe le sette e cinque, gnanca no se tacchemo, senò lo rovinemo, xe, ve ricordé ca ve gò fatto la proposta, no? de poder fare ogni giorno qualcosina, eventualmente alla sera... Mi ve diria adesso, stè attenti, come idea me pare che semo abbastanza d'accordo. Prové pensare come se podaria concretizzarla 'sta roba qua. Eventualmente, per esempio alla sera supponiamo l'ipotesi che io non abbia fatto neanche un sacrificio: quali dovrebbero, ecco il tema prima de andar via, quali potrebbero essere i tre sacrifici che io devo fare? No dire: eh, basta i sacrifici liberi alla sera! Parché uno basa la terra tre volte e el dise: mi son a posto! El dise: Gesù mio misericordia, no!, bisognaria che gavissimo tre sacrifici obbligatori, per esempio per esempio: uno podaria essere la preghiera dell'Angelo fatta tre volte; dove che ti te poli farla in ginocchio, te poli farla buttà par terra, te poli farla come che te vui! No podemo mettarghe, dire: dovemo fare la preghiera dell'Angelo tre volte butà par terra, no! Tre volte: "Mio Dio, io credo, adoro...", meditata un pochino... Comunque pol essere, ma non ve digo: sia quello. Perciò mi vorria che ognuno de voialtri ghe pensasse sora, come fussi ognuno de voialtri, l'unico responsabile dell'andamento. Dopo, mi naturalmente sento don Aldo, sento un pochino de là e ciapemo, raccogliemo questo e quello de là e tiremo una conclusione.